Ein Angst von Spinnen

Var påväg upp från källaren i halvmörkret och ser då något stort, mörkt på väggen.
Det är en spindel. Närmare bestämt en Hugo.

Min första impuls efter att ha identifierat den som en spindel, är då att mosa den med den lilla tuben som jag hade i handen. Men så tänker jag efter lite. Vad har den gjort mig? Har jag någonsin sett den förut, sett den göra något som skulle kunna skada mig?

Nae, det har jag inte.

Så vad finns det då för mening med att döda den?

Ingen alls.

Så nu funderar jag då på varför man egentligen dödar Hugosar som ju faktist inte gör något annat än käka flygor och klättra runt. Varför hoppar jag alltid till när jag ser en spindel. Varför har jag det inbyggt så att min första impuls är att ha ihjäl djur som skrämmer mig. Varför blir jag överhuvudtaget rädd.


DET är frågan som jag kommer att behandla över natten. Och kommer jag fram till något svar, då lovar jag att skriva upp det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0