Min väg till gymnasievalet del två

Ja igår skrev jag ju om hur jag gick från att vara bergssäker på Engelsk galoppskola  till att helt och fullt fundera på att bli elektriker. Men sedan svängde det ju igen och mamma och jag började leta hästgymnasium.
Det var så mamma hittade Blommröds galoppgymnasium i Skåne...

Jag och mamma lusläste både anläggningens sida och själva gymnasiets hemsida. Jag pratade med syv:en om mina ändrade tankegång och mailade till Klara mina frågor om både boende och annat.
Så en dag fick jag ett mail om att det var öppet hus på gymnasiet och lite oplanerat sådär åkte mamma, pappa och jag ner dit.
Skolan låg  mitt i Malmö med arbetsförmedlingen som närmsta granne och lokalerna var små men fräscha.
Vi fick även en liten rundtur på anläggningen 5mil från skolan av en äldre snubbe vid namn Alan Jack. Alan hade tidigare i sitt liv varit jockey och var vid det här laget 76år gammal om jag inte minns fel.
Trots det skötte han hela hästdelen av det blivande gymnasiet och dessutom såg han till att tävlings galoppörerna som fanns där sköttes rätt och hölls i form.

Vi fullkomligt älskade stället! Pappa som tidigare varit skeptisk pratade hela vägen hem om att jag nu fick ta tag och plugga så att jag kom in där.

Kollade även Flyinges webbsida om vad de hade men tyckte att Klara/Blommeröd verkade mycket bättre och ville hellre gå där trots den prestige det innebär att gå på Flyinge. Hade Flyinge som en backup ifall det inte skulle bli någonting med Klara/Blommeröd iom att det var deras första år och intresset hade varit för svagt tidigare.


Så jag pratade med syv:en, strök el-programmet ur minnet och började på allvar fundera över allt annat som måste fixas såsom boende och pengar.

Sedan kom tiden för de preliminära gymnasievalen och det var ett evigt frågande om vad de andra valt.
Personligen tycker jag att mitt val gav flest höjda ögonbryn, åtminstonde inom mina umgängeskrets.


Det tog ett tag av jobbig väntan och sedan kom reslutaten ut i Dexter.
Jag hade blivit antagen till Åkrahälls humanistiska linje men mitt första- och andra val stod det bara behandlades av ett annat kansli.
Så jag pratade med syv:en och mailade tillslut efter många om och men till Klara.


Och där stoppar jag för den här delen. Trodde inte att det skulle bli såhär himla långt men om man tänker efter är det ganska logisk, det är ju trots allt ett ganska stort val...
Del tre kommer upp imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0