Barfotatankar

När jag någngång i framtiden köper häst skulle jag vilja ha den barfota och ge det en chans. Alltså att hästen ska få tid på sig att vänja om från skor till barfota och att man inte bara plockar av skorna och hoppas på det bästa.


Fördelar vet jag väl egentligen inte mycket om när det gäller barfota men man slipper ju nackdelarna med skor. Skor leder tydligen till många förslitningsskador i benen och de gör det även svårare att hel och hållet läka ut gamla skador i benet vilket ju är ganska logiskt eftersom det alltid blir hårt när hästen sätter ner fötterna.


Nackdelar är ju att det finns många puckon som lever på att sko om hästar utan att ha den blekaste om vad de gör och det har i vissa fall blivit så extremt att hästarna har fått avlivas. Jag kan ju inte göra det själv så då måste jag hitta någon som VERKLIGEN kan det där och dessutom orka vänta på att hästens hovar ska forma om sig vilket tar ett bra tag.
Hade lite betänkligheter för det här med barfotagång innan eftersom jag vill tävla lite hoppning och det ju blir kallt och isigt på vintern men sen såg jag en kommentar på DMs blogg och gogglade på boots med broddar i och mitt problem var löst!

Lösningen heter barfotaboots.

Barfotadojjor är helt enkelt ett par skor som du trär på hästens hovar innan du rider och som du kan borra hål i för att kunna fästa broddar. Efter att ha varit med hos en medryttarhäst flickjakel hade vet jag att skorna kan vara jädrigt krångliga att dra på men det kanske det kan vara värt om hästen i övrigt kan få vara skofri utom när det är is då den nog tyvärr får ha på sig dojjorna i hagen om den har tendens att halka.

Bild från Bukefalos men jag vet inte ägaren till den.

Får fortsätta fila lite på det här men visst låter det bra?
Naturligare än skor men går ändå att brodda

Kommentarer
Postat av: flickjakel

Åh, dem var krångliga!

men så länge du håller hovarna i trim, altså inte blir för långa, så var det ju inga problem :)

2012-01-24 @ 09:03:16
URL: http://flickjakel.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0