Julkurs 5/1

Trodde jag skulle hoppa Idefix eftersom jag red honom dagen innan men fick Birk istället. En D-ponny som emellanåt leker bockmaskin om han är glad eller på väldigt väldigt dåligt humör.

Hoppade Birk mycket för några år sedan men jag kände mig stor så jag började hoppa en stor häst istället på blåbärshoppningarna. 


Birk gick lektionen innan så han var redan uppvärmd när jag tog honom i ridhuset vilket det finns bådeför och nackdelar med.

Red fram med fokus på lätt sits och började sedan hoppa fram.
Räknade galoppsprång mellan två hinder och red sedan mindre banor med 4 hinder och där fokus låg på att vi skulle bestämma vilken galopp det skulle vara mellan hindren. Vi kom i höger varv, hoppade ett av hindrerna, saktade av och fattade vänster galopp i en liten bana.

Man hinner ju tyvärr inte hoppa så mycket när man rider i en grupp med en 7-8 st och hinderhöjden blir ju därefter. Jag tror vi slutade på en 50-60 eller nått. Det kändes inte högre och såg inte så högt ut men jag är jättedålig på att uppskatta höjder och det ser alltid lägre ut än vad det är.


Birk hoppade på bra trots den låga höjden och taggade faktiskt till när vi väntade på vår tur. Några bocksprång blev det dock inte vilket jag nästan är besviken på. Glädjebocken han gör är faktiskt ganska mysiga ibland.

Bild från ridskolans gamla hemsida.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0