Skolstallet 12-01-24

Johanna sov hos mig inatt för att vi hade morgonstalltjänst så vi gick dit ihop med resten av dem som sov på internatet och mötte upp resten av gruppen på vägen.  Mockade och ströade i vanlig ordning sedan hade vi ridteori där vi gick genom lite om cavaletti, avstånd och sådant.

Ronja, tror jag det var, hade en "skugga" med sig både idag i stallet och igår på Polhem. Alltså en tjej från Stockholm som ville kolla närmre på utbildningen innan hon väljer gymnasie. Hästen jag skulle rida gick med i gruppen innan så jag underhöll henne en stund och svarade på frågor.

Red Candide (stavning?) som påminner lite om Idefix med långa steg och att de båda är väldigt stora samt att de biter fast i bettet om man håller för hårt i dem. Vi red ju som ni kanske förstår i och med teorilektionen vi hade, cavaletti. Med andra ord bommar på marken eller lätt upphöjda.


Candide var lite svår att komma åt med skänkeln för han liksom iggade den lite i vänstervarvet och smet innåt när vi red cavaletti på volt. Så vi fick göra om och göra om tills jag fick honom att lyssna lite bättre. Andra sidan var han mycket mer lyhörd i och dr gick det lättare. Jagförsökte verkligen att han överlag skulle gå med kortare och kvickare steg men jag ska ärligt säga att jag inte lyckades nämvärt. Så där har jag verkligen något att jobba vidare på nästa vecka när vi ska hoppa. 


Mentorstid (typ klassråd) och lunch innan Hippologi III:n som var dagens sista lektion. Vi jobbar med Etologin kring hästar och andra djur och har ett litet sidoprojekt där vi ska ta reda på fakta om ett djur. Jag valde Brunbjörn av någon oförklarlig anledning och jag vet att Johanna som övernattat i mitt rum inatt ska skriva om Ekorrar. Inte de vanligaste sällskapsdjuren alltså.


Om lite drygt en halvtimme/timme tänkte jag ta mig ut till Stall Smedjan för att mocka och så innan Annavera kommer och så ska vi antagligen rida ihop sen. Bra avslut på en bra dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0