Krämig kycklingsoppa - recept

§ 8 msk smör. Jag mätte inte.
§ 1 purjolök
§ 4 vitlöksklyftor finhackade. Mosade i vitlökspress.
§ 3 morötter. Skivade.
§ 6 dl kycklingbuljong.
§ 600 g kycklingfile, strimmlad.
§ 6 dl grädde
§ 4 tsk gräslök hackad. Ungefär en tredjedekl av en kruka gräslök.
§ 8 tsk basilika. Ungefär hälften av en kruka basilika.
§ Värm smöret i stekpanna/gryta och stek purjolök, vitlök i några minuter.
§ Häll i kycklingbuljongen och den strimlade kycklingen. Jag stekte kycklingen ihop med det andra en stund innan jag hällde i buljongen. Låt sjuda i 15min.
§ Tilsätt grädde, gräslök och basilika. Rör konstant till soppan fått en krämig konstistens. Fick det aldrig krämigt (=tjockt?) så jag sket i det och serverade soppan som var asuum!


Kursivt: receptdel jag ändrat.
Fetstilt: Mina ändringar av det kursiva.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0