Dunder 13 Juli

Red över stenbron där de lagt två stora stenar för att man inte ska kunna köra vöver med bil/fyrhjuling (antar jag) så Dunder knasade sig där. Dunder var allmänt knasig idag. 
Fin i benen men tjabbig i munnen. Låtsades också bli rädd för saker ibland.
Han hade nog helt enkelt en dålig dag.

Tjaffset i munnen kan också bero på att jag red med dubbla tyglar.
Vanligtvis har jag bara ett par tyglar i nedre ringen men idag satte jag dit ett extrapar i den stora också. Då kan jag välja vilket tygel jag ska använda. Den nedre blir då bara en slags nödbroms och så kan jag rida med den övre. Dock blir han ju som sagt stummare när man plockar bort stångfunktionen på bettet vilket kan bero på att han oftast rids med stång.
Hade jag kunnat hade jag bara flyttat den undre tygeln men den är typ fastskruvad i tränset. Inte vanliga spännen där utan allt är skruvas fast. Ingen käkrem finns det heller.
Fin förklarande bild speciellt till er som inte förstår sig på hästar/hästgrejer.
Tycker jag förklarade bra här.  Annars får ni kommentera ^^
Den turkosa-delen på bilden finns inte på det nya tränset. Det beror troligtvis på att tränset är av western-modell och inom western är det en förutsättning att hästen lyssnar på en och inte försöker skrubba av tränset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0