Betesridning

Rider ju inte på ridskolan längre men det hindrar ju inte att jag hjälper till att rida hästarna till och från betet. Så jag pallrade mig upp så jag var där runt halv 9. Sen var det en ganska rejäl väntan tills alla som skulle komma dök upp och hästarna var utdelade.

Jag fick rida på Pearl, en privathäst som inte gått med lektionsflocken innan alls men som ska fasas in till hösten i verksamheten och som ägaren ville ha med på betet änå. Kom väl drygt femtio meter innan jag fick hoppa av. Vissa av de äldre hästarna ville absolut inte ha en nykomling i närheten och Pearl verkade ganska stressad. Dessutom sänkte hon huvudet och snurrade när det blev för mycket vilket jag gissar på kan ha att göra med att hon eventuellt kan ha blivit tränad i spinning eller vad det nu heter och att jag omedvetet gav kommandon för det. Jag vet inte mycket mer än att hon är tränad i western.




Så jag fick hoppa av och leda henne 2,5 km istället. Inte för att hon lugnade sig mycket men hon snurrade ingenting i alla fall. Själva släppet blev inte så lyckat för min del. Det tog tid innan alla var redo att släppa och Pearl var minst sagt otålig. En av de äldre stona som hamnade bredvid oss tyckte inte om placeringen och varningskickade mot henne men träffade mig. Min tröja blev skitig :(



Bilderna är på lektionsflocken för ungefär ett år sedan i en av deras vanliga hagar.

Var ett djup dike på andra sidan oss men jag tänkte att det borde gå att leda henne över så vi kommer bort från de andra. Eh nää hon tog diket i två skutt så jag hann inte riktigt med. När vi väl släpt häsarna var det ganska odramatiskt, ledarna körde bort henne men de ranglåga accepterade och när vi åkte därifrån såg man Stef stå och klia manke med henne. Pratade en kort stund med Ingrid innan jag cyklade hem till mina totalt hästointresserad systrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0