APU hela helgen (Lördag)

Haft det har jag (uttalande alá Yoda). Vet inte riktigt vad APU står för men innebörden är i alla fall stalltjänst i gymnasiestallet på Flyinge och allt som hör till. Igår fick jag, utöver allt vanligt stallarbete rida två hästar av våra skolhästar. 

Först ut var High Speed, ett mindre, brunt sto som är riktigt trevlig att rida. Blåste satan ute men hon tog det ganska lugnt ändå. Det var vid nått tillfälle där hon verkligen kröp i hop och jag trodde hon skulle flyga i luften pga vinden men det gick ändå. Vi skrittade fram och av ute men travade och galopperade på Täckta banan.

Sedan blev det BM eller Black Magic som han egentligen heter. En gammal herre som inget vet hur gammal han är men som är riktigt fräsch och riktigt go ändå. Kan bli lite loj i Wallenberg (ridhuset vi har lektion i) men vi red ute i samma mönster den här gången så han var lagom piggelin. Blåsten verkade inte bekomma honom mycket.


Under lunchpausen gick jag och tjejen ag hade APU med bort till internatet och kollade på tävlingarna. Jag gick in efter en stund eftersom det blåste och eftersom jag egentligen inte tycke det är särskilt kul att kolla på tävlingar. Halv två var jag tillbaka i stallen för att fixa med det sista och kvällsfodra.

Kommentarer
Postat av: Jenny

APU står för ArbetsPlatsförlagd Utbildning. Sådär ja, fick du lära dig nått nytt också.

2012-05-13 @ 17:16:18
URL: http://quadrifolium.blogspot.com
Postat av: Agnes - Stalltjej.se

Hahaha, va roligt att höra!

Jag klankar inte ner på människor som inte tycker om travare, om det inte är ens typ av häst. Man väljer häst efter smak och det är samma med alla andra djur. Man vill ha det man passar med! Egentligen så hade inte jag valt en travare i dagsläget, utan hade nog hellre köpte en stor allroundponny, men det får bli i framtiden :) Just nu njuter jag med min fina kille! Däremot går jag emot människor som SER NER på travare för att de tror att de är mindre värda :) Stor skillnad där :D

2012-05-13 @ 18:08:03
URL: http://www.stalltjej.se
Postat av: Agnes - Stalltjej.se

Alla har fördomar, och det tycker jag är okej när de faktiskt oftast stämmer, och jag har också fördomar mot travare, eller ja, kanske inte fördomar, men tänker "de mest springer, de har svårt att hitta formen" osv, men det är ju för att i 99% av fallen är det så - för att folk tänker så och inte orkar lägga energi på dem! Men det tycker jag är okej så länge man inte går och snackar skit om andras hästar, eller totalvägrar att till exempel provrida en viss sorts häst. Man kan inte nedvärdera en häst, man kan bara nedvärdera sättet den tränats (eller inte tränats) på! :D



Jag är en ganska liten tjej och tycker hästar är för stora... Jag tycker Mach är för stor, men jag har vant mig vid honom, haha! Men när någon annan frågar om jag vill rida deras häst så får jag alltid lite svindel. 145 där är ganska lagom, inte 160 - inte högre än mig! Jag älskar när jag får låna kompisars ponnier och rulla runt på, de är i perfekt storlek till mig :D En connemara har alltid varit drömmer :)

2012-05-14 @ 22:39:14
URL: http://www.stalltjej.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0